Transip webmail

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail




Transip webmail inloggen

Inhoudsopgave

Login op TransIP webmail
Transip mail instellen
Transip IMAP instellen
Transip POP instellen
Transip SMTP instellen
Je wachtwoord vergeten? Zo kun je deze wijzigen
E-mail aanmaken
Hoe een map aanmaken
Zo gebruik je de adresboek
Een berichtregel aanmaken
Auto-reply instellen
Overige functies Transip e-mail
Inloggen op het Transip Controlepaneel
Antwoorden op veel gestelde vragen

Dit artikel is een handleiding voor de meest gebruikte functies van TransIP webmail. Voor het gebruik van TransIP webmail heb je alleen een browser nodig. Je krijgt uitleg over het versturen en ontvangen van e-mailberichten, het gebruik van het adresboek en het instellen van een standaard boodschap voor als je afwezig bent.





Een web hostingpakket of een E-mail Only pakket stelt je in de gelegenheid om zelf e-mailadressen aan te maken. Van die e-mailadressen kun je op allerlei manieren gebruik maken. Dat kan met vrijwel elke app of e-mailpakket, maar ook door gebruik te maken van de webmail functionaliteit van TransIP. Hoe je je e-mailprogramma moet instellen kun je hier vinden:

Inloggen op TransIP webmail

Voor het gebruik van TransIP webmail heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig. Dat heb je van TransIP gekregen toen je je webhosting pakket of een E-mail Only pakket ontving. Om in te loggen ga je naar de Transip webmail login url.

Voer je e-mailadres en het bijbehorende wachtwoord in en klik vervolgens op ‘Inloggen’. De webmail leidt je meteen naar de Inbox van het e-mailadres. Links staan de verschillende mappen van de mailbox en in het midden staan de berichten in de map die geopend is. Door één keer op een bericht te klikken kun je deze lezen, bij dubbelklikken op een bericht wordt het geopend en kun je deze beantwoorden of doorsturen.




Transip mail instellen

We hebben een handige stappenplan gemaakt waarin wordt uitgelegd hoe u uw Transip-mail kunt instellen op uw iPhone, iPad, Android smartphone of tablet, Windows Mail en Phone, Outlook, Office 365 en Mac (Apple) computer. Welke Transip e-mail instellingen heb je nodig voor het handmatig instellen? Denk hierbij aan inkomende- en uitgaande mailserver instellingen als: Transip pop3, Transip imap4, Transip smtp, bijbehorende poorten, ssl of starttls beveiliging. Hieronder vindt u de links naar onze handleidingen:

Er zijn 2 mogelijkheden voor Transip mail instellen, namelijk de in- en uitgaande e-mailinstellingen. Inkomende e-mailinstellingen zijn IMAP en POP3, uitgaande e-mailinstellingen zijn SMTP instellingen. Hieronder vind je meer info over instellingen:

Om je mail te kunnen beheren, moet je een aantal serverinstellingen invoeren. Je hebt daarvoor je e-mailadres en je wachtwoord nodig. Het e-mailadres bestaat uit je gebruikersnaam gevolgd door @ en een url.

Transip IMAP instellingen:

Voor de inkomende mail moet je Transip IMAP server instellen:
Host/Server: imap.transip.email
IMAP poort: 993
SSL/TLS beveiliging: SSL of TLS, anders niets.
Authenticatie: Gewoon wachtwoord
Gebruik je emailadres als inlognaam.

Transip POP3 instellingen:

Wil je Transip pop3 gebruiken als binnenkomende mailserver? Gebruik dan:
Host/Server: pop3.transip.email
POP3 poort: 995
SSL/TLS beveiliging: SSL/TLS
Authenticatie: Gewoon wachtwoord.

Transip SMTP instellingen:

Voor de uitgaande Transip smtp mail gebruik je deze gegevens:
SMTP-server: smtp.transip.email
SMTP poort: 465
SSL/TLS beveiliging: SSL of TLS, anders niets.
Authenticatie: Gewoon wachtwoord
Gebruik je emailadres als inlognaam.

Het grote verschil tussen IMAP en POP3 is dat bij IMAP je berichten op de server blijven bestaan en vanaf meerdere apparaten (laptop, smartphone, pc, etc.) zijn te benaderen. Bij het gebruik van POP3 worden de mails van de server afgehaald, m.a.w. ze staan niet meer op de mailserver en zijn daarna ook niet meer via een ander device te benaderen. Met IMAP (ook wel IMAP4 genoemd) kun je dus je wel nog bij je mails op de mailserver.




Wachtwoord wijzigen in TransIP webmail

Ben je je wachtwoord vergeten? Uit veiligheidsoverwegingen is het sowieso verstandig om je wachtwoord af en toe te wijzigen. Dat kan op twee manieren. De ene manier is door in het hoofdscherm van TransIP webmail rechts naar ‘Instellingen’ te gaan. Klik nu aan de linkerkant op ‘Wachtwoord’. Er volgt een scherm waarin je eerst eenmaal je oude wachtwoord intikt en vervolgens twee keer het nieuwe wachtwoord. Daarna tik je op ‘Opslaan’. Een andere methode om het wachtwoord te wijzigen is met het controlepaneel. Hoe dat precies in zijn werk gaat lees je in het artikel Ik wil het wachtwoord van mijn e-mailadres wijzigen. Houd er rekening mee dat als je je e-mail ook met een app of e-mailprogramma leest, het wachtwoord daar ook moet wijzigen.


E-mail aanmaken en versturen met TransIP mail

Er zijn verschillende opties van waaruit je e-mailberichten kunt aanmaken en versturen. Ten eerste is er de optie ‘Nieuw Bericht’. Dat doe je door op de knop ‘Opstellen’ te klikken, je maakt zo een nieuwe e-mail aan. Dan opent zich een leeg bericht. Je kunt de afzender(s), het onderwerp en het bericht opstellen. Daarna klik je op de button ‘Verzenden’. Een andere mogelijkheid is reageren op een binnengekomen bericht. Dat doe je door in het startscherm een bericht te openen door er dubbel op te klikken. Je kunt kiezen voor ‘Beantwoorden’ of ‘Doorsturen’ en vervolgens je bericht opstellen. Als dat klaar is klik je op de button ‘Verzenden’.


Mappen aanmaken

Zoals bijna elk e-mailprogramma heeft TransIP webmail de beschikking over drie standaard mappen. dat zijn:

  • Postvak In
  • Concepten
  • Verzonden

In Postvak In staan alle ontvangen berichten. Concepten bevat de berichten die je zelf hebt opgesteld maar nog niet verzonden. En in Verzonden staan de berichten die je hebt verstuurd. Het is mogelijk om nieuwe mappen aan te maken. Dat kan handig zijn om de e-mails van bepaalde personen of over bepaalde onderwerpen te groeperen. Een nieuwe map maak je aan door in het beginscherm links onderin op het tandwieltje te klikken, en vervolgens op ‘Beheer Mappen’. Klik op het plusteken onder de kolom ‘Mappen’ om een nieuwe map aan te maken.


Adresboeken gebruiken

Het gebruik van een adresboek heeft twee voordelen. Ten eerste is het gemakkelijker om e-mails op te stellen, want je hoeft niet telkens het hele e-mailadres in te tikken. Een ander voordeel is dat een e-mailadres in het adresboek automatisch als veilig wordt gezien. Een bericht vanaf zo’n e-mailadres komt dus nooit in de spam terecht. Je gebruikt het adresboek door in het beginscherm van TransIP webmail rechts bovenaan op ‘Adresboek’ te klikken. In de linker kolom kun je met het plusteken meerdere adresboeken aanmaken. In de kolom ernaast kun je een contactpersoon aanmaken door op het plusteken te klikken. Vul alle contactgegevens in en druk dan op de button ‘Opslaan’.


Berichtregels maken in TransIP webmail voor ontvangen e-mails

Berichtregels of filters zorgen ervoor dat binnenkomende e-mails automatisch worden afgehandeld. Ze kunnen ongewenste berichten automatisch verwijderen, ontvangen e-mails per groep sorteren, etc. Je maakt nieuw berichtregels aan door in het beginscherm van TransIP webmail rechts bovenin op ‘Instellingen’ te klikken. Kies ‘Filters’ en druk op het plusteken om een nieuw filter aan te maken. De mogelijkheden om filters toe te passen zijn bijna onbeperkt. Het is beslist de moeite waard om de verschillende soorten berichtregels goed te bestuderen. Op die manier kun je je inbox heel efficiënt organiseren en verlies je geen tijd met het zoeken naar e-mails.


Automatisch antwoord instellen

Als iemand jou een e-mail stuurt verwacht hij dat je daar antwoord op geeft. Daarom is het handig als de webmail tijdens jouw afwezigheid automatisch een ontvangstbevestiging verstuurt, waarin staat wanneer je je e-mail weer leest. Voor het instellen van zo’n bericht klik je in het hoofdscherm van TransIP webmail rechts op ‘Instellingen’ en daarna links op ‘Out of office-reply’. Onder ‘Antwoordbericht’ stel je de inhoud van het automatische antwoord op. Je kunt een begin- en einddatum opgeven voor het automatisch antwoord. Met de knop ‘Status’ kun je instellen of Out of office-reply is ingeschakeld op niet. Onder ‘Geavanceerde Instellingen’ zijn er nog extra opties beschikbaar, bijvoorbeeld om inkomende berichten automatisch door te sturen naar een ander e-mailadres.


Andere functies van Transip e-mail

TransIP e-mail heeft nog veel meer handige functies dan in dit artikel zijn besproken. De functies wijzen zichzelf. Maar als je er toch niet uitkomt kun je voor vragen contact opnemen met de supportafdeling. Dat doe je met de button ‘Neem Contact op’ onderaan deze pagina. Om dit artikel met andere gebruikers van TransIP webmail te bespreken kun je een bericht achterlaten. Doe dat met de button ‘Reacties’.


Inloggen op het Transip Controlepaneel

Zo kun je inloggen op Mijn Transip Controlepaneel:

  1. Ga de website van deze provider
  2. Klik rechtsboven op het scherm op Controlepaneel
  3. Vul je Gebruikersnaam in
  4. Vul je wachtwoord in
  5. Druk op de Inloggen button
  6. Als alles goed gaat ben je nu ingelogt op Mijn Transip CP

Antwoorden op veelgestelde vragen

Hieronder vind je veel gestelde vragen en de antwoorden daarop, ook wel f.a.q. (afkorting van Frequently Asked Questions) genoemd:

⭐ Hoe kan ik inloggen op de webmail van Transip?

Dat kan via de Transip login url staan. Gebruik je e-mailadres en bijbehorend wachtwoord om in te loggen.

✅ Ik ben mijn Transip mail wachtwoord vergeten, wat nu?

Via Transip wachtwoord wijzigen kun je deze herstellen.

? Moet ik een beveiligde verbinding (SSL/TLS) aanklikken om een e-mail te versturen?

E-mails versturen zonder SSL of TLS aan te klikken kan alleen als u met het internet verbonden bent via Transip, maar is niet aan te raden. Bekijk hier de IMAP instellingen en de POP3 instellingen. Eronder staan de uitgaande mailserver instellingen, de zogeheten SMTP instellingen.

✋ Welke browser ondersteunt Transip mail?

Transip webmail werkt het beste met de nieuwste browser versies van Google Chrome, Internet Explorer, Microsoft Edge en Mozilla Firefox:
Google Chrome, download de laatste versie

Mozilla Firefox, download de laatste versie

Microsoft Edge, download de laatste versie

Internet Explorer: Wort niet meer onderhouden, gebruik liever een nieuwe browser, zoals hierboven genoemd!


❗ Na het wijzigen van wachtwoord, kan ik nog steeds niet inloggen.

Controleer of u geen typefout heeft gemaakt, hoofd- en kleine letters, cijfers en andere tekens. Had u per ongeluk de Caps Lock toets aan staan? Bij het kopiëren (Ctrl c + Ctr v) kan het gebeuren dat u per ongeluk een lege spatie erachter plakt. Een andere oplossing kan zijn om te controleren of je Transip e-mailadres nog actief is. Dit kun je controleren via Mijn Transip. Lukt het nog steeds niet, reset dan het wachtwoord nogmaals.

❓ Ik kan niet (meer) inloggen op de webmail, ik krijg een foutmelding en gebruik MacOS.

Dit kan helaas voorkomen bij versies van MacOS die ouder zijn dan MacOS High Sierra. Bekijk of je kunt upgraden naar minimaal High Sierra of een latere MacOS versie. Hier kun je je Transip mail instellingen controleren.

☷ Als ik in Outlook met een Imap verbinding een mail naar de spambox verplaats, wordt dit dan ook door Transip webmail gezien als spam?

Ja, dit geldt trouwens voor alle e-mail clients die gebruik maken van IMAP. Een e-mail die naar de spammap van Outlook wordt verplaatst, wordt ook door de Transip webmail gezien als spam. Het tegenovergestelde geldt ook, als je een mail uit de spambox haalt, dan ziet jouw webmailomgeving dit bericht niet als spam.

⚡ Ik gebruik Vista Mail en Mac Mail en mijn mailbox loopt iedere keer vol?

In veel e-mailprogramma’s bestaat een instelling die een kopie van het e-mail bericht op de server achterlaat. Bij o.a. Vista Mail en Mac Mail staat deze instelling standaard aan. Controleer dit en zet deze instelling uit als je wilt voorkomen dat je mailbox telkens volloopt. Lees er alles over op webmail Transip.

✨ Is Transip webmail veilig?

Neem altijd voorzorgsmaatregelen om veilig te internetten. Denk hierbij aan alleen inloggen vanaf je eigen pc/laptop. Log je in op een openbare computer of maak je gebruik van een openbaar netwerk (internet(cafe), restaurant, bibliotheek, benzinepomp, etc.) dan zijn je gegevens die je via WiFi verstuurd en ontvangt te onderscheppen. Log daarom ook altijd uit wanneer je gebruik maakt van een openbare computer!

Wat zijn jouw ervaringen met Transip mail thuis? Wij horen het graag. Laat hieronder een reactie achter of stuur ons een mailtje.

Plaats een reactie