Inhoudsopgave
Login op TransIP webmail
Transip mail instellen
Transip IMAP instellen
Transip POP instellen
Transip SMTP instellen
Je wachtwoord vergeten? Zo kun je deze wijzigen
E-mail aanmaken
Hoe een map aanmaken
Zo gebruik je de adresboek
Een berichtregel aanmaken
Auto-reply instellen
Overige functies Transip e-mail
Inloggen op het Transip Controlepaneel
Antwoorden op veel gestelde vragen
Dit artikel is een handleiding voor de meest gebruikte functies van TransIP webmail. Voor het gebruik van TransIP webmail heb je alleen een browser nodig. Je krijgt uitleg over het versturen en ontvangen van e-mailberichten, het gebruik van het adresboek en het instellen van een standaard boodschap voor als je afwezig bent.
Een web hostingpakket of een E-mail Only pakket stelt je in de gelegenheid om zelf e-mailadressen aan te maken. Van die e-mailadressen kun je op allerlei manieren gebruik maken. Dat kan met vrijwel elke app of e-mailpakket, maar ook door gebruik te maken van de webmail functionaliteit van TransIP. Hoe je je e-mailprogramma moet instellen kun je hier vinden:
Inloggen op TransIP webmail
Voor het gebruik van TransIP webmail heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig. Dat heb je van TransIP gekregen toen je je webhosting pakket of een E-mail Only pakket ontving. Om in te loggen ga je naar de Transip webmail login url.
Voer je e-mailadres en het bijbehorende wachtwoord in en klik vervolgens op ‘Inloggen’. De webmail leidt je meteen naar de Inbox van het e-mailadres. Links staan de verschillende mappen van de mailbox en in het midden staan de berichten in de map die geopend is. Door één keer op een bericht te klikken kun je deze lezen, bij dubbelklikken op een bericht wordt het geopend en kun je deze beantwoorden of doorsturen.
Transip mail instellen
We hebben een handige stappenplan gemaakt waarin wordt uitgelegd hoe u uw Transip-mail kunt instellen op uw iPhone, iPad, Android smartphone of tablet, Windows Mail en Phone, Outlook, Office 365 en Mac (Apple) computer. Welke Transip e-mail instellingen heb je nodig voor het handmatig instellen? Denk hierbij aan inkomende- en uitgaande mailserver instellingen als: Transip pop3, Transip imap4, Transip smtp, bijbehorende poorten, ssl of starttls beveiliging. Hieronder vindt u de links naar onze handleidingen:
Er zijn 2 mogelijkheden voor Transip mail instellen, namelijk de in- en uitgaande e-mailinstellingen. Inkomende e-mailinstellingen zijn IMAP en POP3, uitgaande e-mailinstellingen zijn SMTP instellingen. Hieronder vind je meer info over instellingen:
Om je mail te kunnen beheren, moet je een aantal serverinstellingen invoeren. Je hebt daarvoor je e-mailadres en je wachtwoord nodig. Het e-mailadres bestaat uit je gebruikersnaam gevolgd door @ en een url.
Transip IMAP instellingen:
Voor de inkomende mail moet je Transip IMAP server instellen:
Host/Server: imap.transip.email
IMAP poort: 993
SSL/TLS beveiliging: SSL of TLS, anders niets.
Authenticatie: Gewoon wachtwoord
Gebruik je emailadres als inlognaam.
Transip POP3 instellingen:
Wil je Transip pop3 gebruiken als binnenkomende mailserver? Gebruik dan:
Host/Server: pop3.transip.email
POP3 poort: 995
SSL/TLS beveiliging: SSL/TLS
Authenticatie: Gewoon wachtwoord.
Transip SMTP instellingen:
Voor de uitgaande Transip smtp mail gebruik je deze gegevens:
SMTP-server: smtp.transip.email
SMTP poort: 465
SSL/TLS beveiliging: SSL of TLS, anders niets.
Authenticatie: Gewoon wachtwoord
Gebruik je emailadres als inlognaam.
Het grote verschil tussen IMAP en POP3 is dat bij IMAP je berichten op de server blijven bestaan en vanaf meerdere apparaten (laptop, smartphone, pc, etc.) zijn te benaderen. Bij het gebruik van POP3 worden de mails van de server afgehaald, m.a.w. ze staan niet meer op de mailserver en zijn daarna ook niet meer via een ander device te benaderen. Met IMAP (ook wel IMAP4 genoemd) kun je dus je wel nog bij je mails op de mailserver.
Wachtwoord wijzigen in TransIP webmail
Ben je je wachtwoord vergeten? Uit veiligheidsoverwegingen is het sowieso verstandig om je wachtwoord af en toe te wijzigen. Dat kan op twee manieren. De ene manier is door in het hoofdscherm van TransIP webmail rechts naar ‘Instellingen’ te gaan. Klik nu aan de linkerkant op ‘Wachtwoord’. Er volgt een scherm waarin je eerst eenmaal je oude wachtwoord intikt en vervolgens twee keer het nieuwe wachtwoord. Daarna tik je op ‘Opslaan’. Een andere methode om het wachtwoord te wijzigen is met het controlepaneel. Hoe dat precies in zijn werk gaat lees je in het artikel Ik wil het wachtwoord van mijn e-mailadres wijzigen. Houd er rekening mee dat als je je e-mail ook met een app of e-mailprogramma leest, het wachtwoord daar ook moet wijzigen.
E-mail aanmaken en versturen met TransIP mail
Er zijn verschillende opties van waaruit je e-mailberichten kunt aanmaken en versturen. Ten eerste is er de optie ‘Nieuw Bericht’. Dat doe je door op de knop ‘Opstellen’ te klikken, je maakt zo een nieuwe e-mail aan. Dan opent zich een leeg bericht. Je kunt de afzender(s), het onderwerp en het bericht opstellen. Daarna klik je op de button ‘Verzenden’. Een andere mogelijkheid is reageren op een binnengekomen bericht. Dat doe je door in het startscherm een bericht te openen door er dubbel op te klikken. Je kunt kiezen voor ‘Beantwoorden’ of ‘Doorsturen’ en vervolgens je bericht opstellen. Als dat klaar is klik je op de button ‘Verzenden’.
Mappen aanmaken
Zoals bijna elk e-mailprogramma heeft TransIP webmail de beschikking over drie standaard mappen. dat zijn:
- Postvak In
- Concepten
- Verzonden
In Postvak In staan alle ontvangen berichten. Concepten bevat de berichten die je zelf hebt opgesteld maar nog niet verzonden. En in Verzonden staan de berichten die je hebt verstuurd. Het is mogelijk om nieuwe mappen aan te maken. Dat kan handig zijn om de e-mails van bepaalde personen of over bepaalde onderwerpen te groeperen. Een nieuwe map maak je aan door in het beginscherm links onderin op het tandwieltje te klikken, en vervolgens op ‘Beheer Mappen’. Klik op het plusteken onder de kolom ‘Mappen’ om een nieuwe map aan te maken.
Adresboeken gebruiken
Het gebruik van een adresboek heeft twee voordelen. Ten eerste is het gemakkelijker om e-mails op te stellen, want je hoeft niet telkens het hele e-mailadres in te tikken. Een ander voordeel is dat een e-mailadres in het adresboek automatisch als veilig wordt gezien. Een bericht vanaf zo’n e-mailadres komt dus nooit in de spam terecht. Je gebruikt het adresboek door in het beginscherm van TransIP webmail rechts bovenaan op ‘Adresboek’ te klikken. In de linker kolom kun je met het plusteken meerdere adresboeken aanmaken. In de kolom ernaast kun je een contactpersoon aanmaken door op het plusteken te klikken. Vul alle contactgegevens in en druk dan op de button ‘Opslaan’.
Berichtregels maken in TransIP webmail voor ontvangen e-mails
Berichtregels of filters zorgen ervoor dat binnenkomende e-mails automatisch worden afgehandeld. Ze kunnen ongewenste berichten automatisch verwijderen, ontvangen e-mails per groep sorteren, etc. Je maakt nieuw berichtregels aan door in het beginscherm van TransIP webmail rechts bovenin op ‘Instellingen’ te klikken. Kies ‘Filters’ en druk op het plusteken om een nieuw filter aan te maken. De mogelijkheden om filters toe te passen zijn bijna onbeperkt. Het is beslist de moeite waard om de verschillende soorten berichtregels goed te bestuderen. Op die manier kun je je inbox heel efficiënt organiseren en verlies je geen tijd met het zoeken naar e-mails.
Automatisch antwoord instellen
Als iemand jou een e-mail stuurt verwacht hij dat je daar antwoord op geeft. Daarom is het handig als de webmail tijdens jouw afwezigheid automatisch een ontvangstbevestiging verstuurt, waarin staat wanneer je je e-mail weer leest. Voor het instellen van zo’n bericht klik je in het hoofdscherm van TransIP webmail rechts op ‘Instellingen’ en daarna links op ‘Out of office-reply’. Onder ‘Antwoordbericht’ stel je de inhoud van het automatische antwoord op. Je kunt een begin- en einddatum opgeven voor het automatisch antwoord. Met de knop ‘Status’ kun je instellen of Out of office-reply is ingeschakeld op niet. Onder ‘Geavanceerde Instellingen’ zijn er nog extra opties beschikbaar, bijvoorbeeld om inkomende berichten automatisch door te sturen naar een ander e-mailadres.
Andere functies van Transip e-mail
TransIP e-mail heeft nog veel meer handige functies dan in dit artikel zijn besproken. De functies wijzen zichzelf. Maar als je er toch niet uitkomt kun je voor vragen contact opnemen met de supportafdeling. Dat doe je met de button ‘Neem Contact op’ onderaan deze pagina. Om dit artikel met andere gebruikers van TransIP webmail te bespreken kun je een bericht achterlaten. Doe dat met de button ‘Reacties’.
Inloggen op het Transip Controlepaneel
Zo kun je inloggen op Mijn Transip Controlepaneel:
- Ga de website van deze provider
- Klik rechtsboven op het scherm op Controlepaneel
- Vul je Gebruikersnaam in
- Vul je wachtwoord in
- Druk op de Inloggen button
- Als alles goed gaat ben je nu ingelogt op Mijn Transip CP
Antwoorden op veelgestelde vragen
Hieronder vind je veel gestelde vragen en de antwoorden daarop, ook wel f.a.q. (afkorting van Frequently Asked Questions) genoemd:
⭐ Hoe kan ik inloggen op de webmail van Transip?
✅ Ik ben mijn Transip mail wachtwoord vergeten, wat nu?
? Moet ik een beveiligde verbinding (SSL/TLS) aanklikken om een e-mail te versturen?
✋ Welke browser ondersteunt Transip mail?
Google Chrome, download de laatste versie
Mozilla Firefox, download de laatste versie
Microsoft Edge, download de laatste versie
Internet Explorer: Wort niet meer onderhouden, gebruik liever een nieuwe browser, zoals hierboven genoemd!
❗ Na het wijzigen van wachtwoord, kan ik nog steeds niet inloggen.
❓ Ik kan niet (meer) inloggen op de webmail, ik krijg een foutmelding en gebruik MacOS.
☷ Als ik in Outlook met een Imap verbinding een mail naar de spambox verplaats, wordt dit dan ook door Transip webmail gezien als spam?
⚡ Ik gebruik Vista Mail en Mac Mail en mijn mailbox loopt iedere keer vol?
✨ Is Transip webmail veilig?
Wat zijn jouw ervaringen met Transip mail thuis? Wij horen het graag. Laat hieronder een reactie achter of stuur ons een mailtje.